Samenstelling

De rekenkamer is ingesteld door de gemeenteraad, bestaat uit een extern voorzitter en twee externe leden en wordt ambtelijk ondersteund. De voorzitter en de leden worden benoemd voor een periode van 6 jaar. Herbenoeming is eenmaal mogelijk.

De samenstelling per 1 januari 2025 is:

  • Marloes van Rijswijk - van Mook (voorzitter)
  • Miranda Domenie (lid) 
  • Anne-Linde Oldenhof (lid)
  • Marloes Hertgers (ambtelijk secretaris)

Taak

De gemeenteraad heeft een volksvertegenwoordigende, kaderstellende (beleid en algemene regels vaststellen) en controlerende (wordt het afgesproken beleid ook uitgevoerd?) rol.

De rekenkamer ondersteunt de gemeenteraad in zijn controlerende functie en doet onderzoek naar de rechtmatigheid, doeltreffendheid en doelmatigheid van de gemeente. De commissie kan dus brede onderzoeken uitvoeren. Het kan dan gaan om vragen als 'heeft het beleid opgeleverd wat de bedoeling was?', 'is dat wel efficiënt gebeurd?', 'is het binnen de geldende regels gedaan?' en 'heeft het niet meer gekost dan vooraf was bepaald?'. 
In de folder (pdf - 1,6 MB)  van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR) kunt u lezen wat de rekenkamer voor de gemeenteraad kan betekenen.

De rekenkamer richt zich op een brede ondersteuning van de gemeenteraad. De rekenkamer doet niet alleen onderzoek naar gebeurtenissen die in het verleden liggen (ex-post onderzoek) maar ook naar actuele zaken (ex-ante onderzoek). De rekenkamer ondersteunt de gemeenteraad eveneens met adviezen, informatie uit de kring van rekenkamers en andere informatie. De taakopvatting van de rekenkamer kunt u lezen in de Position Paper 2.0 (pdf - 0,1 MB)  (doorontwikkeling van de rolneming van de rekenkamer).

Doel van het werk van de rekenkamer is dat de gemeente lessen trekt uit het verleden en actuele ontwikkelingen beter kan duiden. Daarom formuleert de rekenkamer altijd aanbevelingen aan raad en college. De rekenkamer kiest zelf haar onderzoeksonderwerpen, maar staat in nauwe dialoog met de gemeenteraden.

De gemeente trekt in 2025 € 25.116,- uit voor de rekenkamer. De accountant blijft zich bezig houden met de controle van de jaarrekening. Jaarlijks verricht de rekenkamer een groter onderzoek of twee kleinere onderzoeken.

Klik hier voor een video met korte uitleg over de werkzaamheden van de Rekenkamer.

Contact

Marloes Hertgers, secretaris
Adres: Postbus 9000, 7390 HA Twello
Telefoonnummer: 0571-27 93 07
E-mail: m.hertgers@voorst.nl