Heeft u bouw- of verbouwplannen? Dan moet u misschien een bodemonderzoek laten uitvoeren.

Beschrijving

Let op!

Heeft u in 2023 een bodemonderzoek laten uitvoeren? Dan gelden voor u mogelijk andere regels.

Wat is een bodemonderzoek?

Een toelichting over bodemonderzoek is te vinden op de website Bodemrichtlijn.

Bodeminformatie opvragen

U kunt een bodeminformatievraag (bij voorkeur per email) stellen aan Waldo Ogg, w.ogg@voorst.nl , 0571-279 346. Hiervoor worden meestal geen kosten in rekening gebracht. Zie ook het kopje 'kosten'.

Beleid gemeente Voorst

In de bouwverordening Voorst zijn voor bodemonderzoek zijn geen specifieke regels voor de gemeente Voorst vastgelegd, de gemeente volgt het landelijke beleid.

De voorwaarden voor het laten uitvoeren van een bodemonderzoek zijn onder andere:

  • U bent eigenaar van de grond waar u bodemonderzoek wilt doen. Of u heeft toestemming van de eigenaar van de grond. Is de grond van de gemeente? Dan vraagt u toestemming aan de gemeente.

Zo vraagt u een bodemonderzoek aan en stuurt u het naar de gemeente:

  • Ga naar het Omgevingsloket.
  • Doe de vergunningcheck. U ziet of een bodemonderzoek nodig is. En u ziet welke gegevens u moet doorgeven. Dit hangt af van de omgevingsvergunning. Het ligt eraan of deze alleen voor milieu of ook voor bouwen is afgegeven.
  • Vraag een bodemonderzoek aan bij een erkend adviesbureau.
  • U ontvangt een rapport.
  • Ga weer naar het Omgevingsloket.
  • Log in.
  • Geef het rapport van het bodemonderzoek door aan de gemeente.

Voor meer informatie over bodem kunt u contact opnemen met Waldo Ogg, w.ogg@voorst.nl, 0571-279 346.

Eenvoudige informatievragen zijn gratis. Omvangrijke informatievragen: EUR 20,55 per kwartier.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.