BOB-campagneteam roept op: “Bedenk vooraf hoe je thuiskomt als je naar Ground Zero gaat”


Het BOB-campagneteam is op 31 augustus aanwezig op hardcorefestival Ground Zero in Wilp om aandacht te vragen voor de gevolgen van alcohol- en drugsgebruik in het verkeer. In samenwerking met de organisatie van Ground Zero roept het campagneteam bezoekers op om vooraf na te denken over hun vervoer naar huis: pak je bijvoorbeeld de bus, een taxi, of kies je met je vriendengroep een BOB? Daarnaast is het campagneteam aanwezig met verschillende interventies. Zo krijgen bezoekers na afloop van het festival een presentje mee als ze na het doen van een vrijwillige alcohol-of drugstest nuchter naar huis gaan. En ervaren bezoekers in de 3D-Tripping Car wat er gebeurt wanneer je na het drinken van alcohol of het gebruiken van drugs in de auto stapt.

Een festival is een plek waar wel eens een alcoholisch drankje geschonken wordt, of drugs wordt gebruikt. Ga je naar Ground Zero en wil je alcohol drinken of drugs gebruiken? Bedenk dan vooraf hoe je thuiskomt. Dat is de belangrijkste boodschap van het campagneteam en de organisatie. Het drinken van één glas alcohol vertraagt namelijk al je reactiesnelheid, en versmalt je blikveld. Wanneer je 4 à 5 glazen alcohol hebt gedronken wordt de kans op een ongeval zelfs 4 keer zo groot. Ook drugs en verkeer zijn een slechte combinatie. XTC zorgt er bijvoorbeeld voor dat je risico’s slechter inschat, en het is onder invloed van XTC lastiger om je aandacht bij het verkeer te houden. Daarom wil het BOB-campagneteam samen met Ground Zero bewustwording creëren bij de bezoekers.

Zelf ervaren

Automobilisten kunnen bij aankomst op het festival de afspraak maken dat zij tijdens hun bezoek geen alcohol gaan drinken of drugs gaan gebruiken. Gaan ze na de laatste klanken uit de boxen weer nuchter naar huis? Dan krijgen ze een presentje mee naar huis.  Voor automobilisten die wel alcohol of drugs hebben gebruikt, wordt een alternatieve vervoersmogelijkheid gezocht.

Daarnaast begeven bezoekers zich in de 3D-Tripping Car in een virtuele wereld, waar zij op een feestje belanden en alcohol of drugs gebruiken. Met een VR-bril op rijdt de deelnemer van het feestje onder invloed terug naar huis en komt diegene verschillende gevaarlijke verkeerssituaties tegen. De deelnemer ervaart hoe lastig het is om veilig thuis te komen als je alcohol of drugs gebruikt hebt. Toeschouwers kunnen meekijken via een aangesloten scherm. Zij zien en ervaren indirect ook wat de gevaren zijn van rijden onder invloed.

Campagne hard nodig

Provincie Gelderland zet zich als opdrachtgever met de BOB-campagne ook de komende jaren in voor het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol of drugs met verschillende interventies en een publiekscampagne. Gedeputeerde verkeer en openbaar vervoer Klaas Ruitenberg: “Alcohol en drugs in het verkeer zijn helaas nog steeds een groot probleem en een gevaar voor de verkeersveiligheid. Er zijn genoeg alternatieven om thuis te komen na een gezellig festival: Regel bijvoorbeeld een BOB, gebruik het OV of laat je ophalen. De komende jaren blijven we hier aandacht voor vragen omdat we graag willen dat iedereen in Gelderland vlot en veilig thuiskomt.”