U kunt een urgentieverklaring aanvragen als u dringend op zoek bent naar een sociale huurwoning. Deze verklaring is bedoeld voor noodgevallen.

Beschrijving

U kunt een urgentieverklaring aanvragen, als u dringend op zoek bent naar een huurwoning. Deze verklaring is er alleen voor noodgevallen. Bijvoorbeeld als u op zoek bent naar een nieuwe woning na brand, of u bent net gescheiden en kunt de woonlasten voor u en uw kinderen niet meer betalen.

U kunt alleen een urgentiebewijs aanvragen als u:

  • 18 jaar of ouder bent;
  • de Nederlandse nationaliteit heeft of over een geldige verblijfstitel beschikt;
  • ingeschreven staat als woningzoekende. 

Zo vraagt u een urgentieverklaring aan:

  • U neemt contact op met de gemeente.
  • U legt uit waarom u met spoed een sociale huurwoning nodig heeft.

U kunt zich inschrijven bij Woonkeus Stedendriehoek of bij de woningcorporatie(s) in onze gemeente. Zij kunnen u tevens meer informatie verschaffen over het urgentiebewijs.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.