Een stap verder: de Koersnota

Op 16 december 2024 stelde de gemeenteraad de Koersnota vast. De Koersnota is een document waarin wij enkele belangrijke hoofdlijnen van het verkeersplan voorleggen, voordat wij het plan verder uitwerken tot een verkeersplan met uitvoeringsagenda. Met de Koersnota zetten wij in op:

  • een mobiliteitstransitie, door lopen en fietsen meer ruimte te geven en aantrekkelijker te maken. We zetten in op minder autogebruik waar mogelijk;
  • een lagere rijsnelheid voor het autoverkeer op de meeste hoofdwegen binnen de bebouwde kom, namelijk 30 km per uur. Daarmee maken we Twello verkeersveiliger;
  • het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Wij realiseren geen grootschalige nieuwe infrastructuur voor de auto tot 2040 met de nu bekende ruimtelijke ontwikkelingen;
  • parkeerregels voor het centrum van Twello als instrument om tot een betere verdeling van het parkeren te komen en lopen en fietsen te stimuleren;
  • de mobiliteit van de toekomst, zoals bijvoorbeeld deelmobiliteit en laadfaciliteiten.

We werken aan een nieuw verkeersplan voor Twello

Wij gaan opnieuw aan de slag voor een verkeersplan voor Twello. In 2023 stelden wij een plan van aanpak op voor een nieuw verkeersplan voor Twello (zie Downloads) en in 2024 maken wij daar werk van. Het verkeersplan wordt een totaalplan waarin wij voor alle verkeersdeelnemers de juiste plek zoeken. Waar kun je straks veilig fietsen? Hoe kom je vlot bij de bedrijven en de winkels? Hoe maken we verkeersonveilige plekken weer veiliger? In een totaalplan komt alles samen en maken wij de juiste afwegingen.

Hoe komen wij tot een verkeersplan?

Adviesbureau Sweco is geselecteerd om ons te helpen bij het opstellen van het verkeersplan. Op basis van actuele informatie, verschillende verkeersonderzoeken en de inbreng uit de samenleving, komen zij tot een advies voor een verkeersplan. Onder ‘Downloads’ kunt u de inventarisatie vinden: een document met alle relevante actuele informatie. Met het advies stellen wij een Koersnota op: een document waarin een aantal belangrijke hoofdlijnen van het plan worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Daarna werken wij het plan verder uit tot een compleet verkeersplan, waarin duidelijk wordt wat er allemaal nodig is om het verkeersplan uit te voeren.

Meedenken over het verkeer in Twello

Wij stelden een klankbordgroep samen. De klankbordgroep bestaat uit belanghebbende partijen, die ook uitgenodigd waren bij het opstellen van het plan van aanpak. Naast de klankbordgroep is een meedenkgroep samengesteld. De meedenkgroep heeft een raadplegende rol. Tijdens meerdere bijeenkomsten geeft zij raad en tips over de stappen die wij zetten. Uit meer dan 30 aanmeldingen selecteerden wij 10 deelnemers. En naast de klankbordgroep en meedenkgroep organiseerden wij ook een informatiebijeenkomsten op 9 juli 2024.

Koers naar een veilig, leefbaar en bereikbaar Twello

Na een uitgebreide inventarisatie en analyse, waarbij wij de effecten van twee kansrijke verkeersvarianten voor Twello doorrekenden, kwamen wij tot bouwstenen voor het nieuwe Verkeersplan voor Twello. Deze zijn omschreven in de Koersnota Verkeersplan Twello. De bouwstenen in de Koersnota bestaan uit een combinatie van maatregelen uit beide verkeersvarianten (A en B). Er is dus niet een keuze gemaakt voor één van de varianten. De belangrijkste uitgangspunten voor het Verkeersplan Twello zijn:

  • Mobiliteitstransitie: bijdragen aan duurzaamheid en gezondheid;
  • Voetganger en fiets op 1;
  • Verbeteren verkeersveiligheid en leefbaarheid;
  • Economische kerngebieden bereikbaar houden (centrum en werkgebieden).

Wij stellen daarbij enkele keuzes voor, namelijk:

  1. Inzetten op mobiliteitstransitie door lopen en fietsen meer ruimte te bieden en aantrekkelijker te maken. Ook versterken wij het openbaar vervoer door de bereikbaarheid van het station te verbeteren en voorzieningen toe te voegen;
  2. De snelheid van het autoverkeer verlagen op de meeste hoofdwegen binnen de bebouwde kom (herinrichting tot gebiedsontsluitingswegen 30 km/uur) om daarmee de verkeersveiligheid te vergroten;
  3. Binnen de planperiode tot 2040, met de nu bekende ruimtelijke ontwikkelingen, geen grootschalige nieuwe infrastructuur voor de auto realiseren. Kiezen voor het inzetten op het beter en veiliger benutten van de bestaande hoofdwegen;
  4. Parkeerregulering inzetten in het centrum als instrument om tot een betere verdeling van de parkeercapaciteit te komen en fietsen binnen Twello te stimuleren;
  5. Voorbereiden op de mobiliteit van de toekomst door deelmobiliteit aan te bieden en laadfaciliteiten uit te breiden.

Onder Downloads vindt u de Koersnota en de Inventarisatienota.

Vervolg

In 2025 werken wij verder aan de volgende stap: een verkeersplan met een uitvoeringsagenda. In het verkeersplan worden de verkeersnetwerken en belangrijke verbindingen voor alle verkeersdeelnemers benoemd. In een uitvoeringsagenda beschrijven wij welke projecten en mijlpalen nodig zijn om het eindbeeld voor Twello te bereiken. Ook leggen wij verbinding met andere lopende ruimtelijke projecten en visies. 

Nieuwsbrief

Tijdens het opstellen van het verkeersplan voor Twello verspreiden wij nieuwsbrieven. Via de nieuwsbrief blijft u op de hoogte van de stappen die wij doorlopen en welke mogelijkheden u heeft om uw inbreng te leveren. Het onderwerp ‘verkeer in Twello’ leeft nog steeds en wij blijven u uitnodigen om met ons mee te denken! Wilt u nieuwsbrieven ontvangen? Stuur dan een mail naar verkeersplantwello@voorst.nl. De nieuwsbrieven publiceren wij ook op deze website. Kijk voor de nieuwsbrief 1, 2 en 3 onder ‘Downloads’.

Contact

Heeft u vragen over het project? Neem gerust contact op met de projectleider van de gemeente Voorst, Jelle Koopman, via 0571-27 93 94 of jelle.koopman@voorst.nl.